Matkakortteja ja muita maksuvälineitä Tokion Metrossa

23 erillisalueeseen (tokubetsu-ku) jaettu Tokio on yksi maailman suurimpia metropolialueita. Nämä erillisalueet toimivat lähes itsenäisten kuntien tavoin Tokion metropolin sisällä. Valtavan kokoiset erillisalueet on jaettu pienempiin naapurustoihin. Eihän tällaisessa paikassa voi mitenkään kävellä paikasta toiseen, jos haluaa mitenkään ehtiä näkemään enemmän. Vähemmän on joskus enemmän, mutta se on toisen postauksen aihe. 

Itse asiassa sellaista kaupunkia kuin Tokio ei ole hallinnollisesti olemassa, vaan kaupungin virallinen nimi on Tokion metropoli (Tōkyō-to). Vuonna 2023 itse Tokion metropolissa asui yli 14 miljoonaa asukasta ollen maailman toiseksi suurin pääkaupunki maailmassa asukasluvultaan. Suur-Tokion alueella, joka kattaa myös Chiban, Kawasakin, Maebashin, Sagamiharan, Saitaman, Utsunomiyan ja Yokohaman prefektuurit, asuu yli 40 miljoonaa ihmistä[1]. 

Raiteilla paras… ja täsmällisin

Vaikka itsekin olen vannoutunut kävelijä matkoillani, on joskus todettava, että apostolin kyydillä ei pitkälle edetä. Tokion metrojärjestelmä on tunnettu täsmällisyydestään ja se on yksi maailman vilkkaimmista metrojärjestelmistä. 

Metrokartan näkeminen ensimmäistä kertaa aiheuttaa silmien suurenemisen, ainakin Helsinki/Espoo -metrokarttaa aiemmin lukeneelle allekirjoittaneelle. Ystäväni on kyllä onnistunut Suomenkin metrolla ajamaan väärään paikkaan. Helsinki/Espoon metrojärjestelmässä on siis yksi linja, joka menee joko itään tai länteen, jos joku ei tiennyt. Kaikki on siis mahdollista.

No niin takaisin asiaan. Tokion metrojärjestelmässä jokaisella linjalla on oma värinsä sekä kirjaintunnuksensa. Kirjaimen alapuolella oleva numero on aseman numerotunnus. Loppujen lopuksi Tokion metrokaan ei ollut sen kummoisempi käyttää, kunhan vain silmä tottuu seuraamaan aina oikeaa linjaa, eikä hypi minne sattuu.

Kuva: Tokyo Metro

Psst! Asemat ovat isoja ja saattavat aiheuttaa hämmennystä. Reittiä katsottaessa kannattaakin myös tarkistaa, että mitä uloskäynnistä olisi hyvä poistua. Muuten saattaa päätyä kauaskin halutusta kohteesta. Asemilla on aina henkilökuntaa, joka tulee heti auttamaan, jos tutkit karttaa sekuninkin liian pitkään. He ohjaavat sinut kyllä oikeaan paikkaan, jos oikean uloskäynnin tarkastaminen unohtuu. 

Nyt kun on ollut paljon puhetta metrosta onkin hyvä todeta, että turistille erittäin kätevä Yamanote-linja ei itseasiassa ole metrolinja vaan JR Eastin (Japan Rail East) lähijuna. Se on yksi Tokion merkittävimmistä junalinjoista, sillä se yhdistää toisiinsa Tokion tärkeimpiä rautatieasemia ja liikekeskuksia. Yamanote-linja on ympyränmuotoinen. Eri yhtiöiden junalinjoja ei kuitenkaan kannata miettiä liikaa, sillä kaikkia voi käyttää sekaisin Suica-matkakortilla.

Ladattava matkakortti on kätevin maksuväline ainakin raideliikenteessä

Yksittäislippuja voi toki käyttää, mutta ladattava matkakortti on huomattavasti kätevämpi. 

Sama Suica-matkakortti toimii myös esimerkiksi Kioton paikallisjunaliikenteessä. Matkakorttiin ladataan haluttu summa ja sillä voi liikkua vapaasti eri linjojen välillä. Kortin lataaminen käy kätevästi rautatieasemien automaateilla tai info-tiskillä. 

Matkakortti helpottaa ja nopeuttaa kulkemista. 

Leimaa matkakortti porttiin (IC kortinlukija) matkan alussa ja lopussa. Poistuessa portin näyttö näyttää kortilla jäljellä olevan arvon sekä matkan kokonaishinnan. Jos lukija hylkää kortin, suunnista lähimmälle portille, jossa on työntekijä, niin he selvittävät tilanteen. Yleensä syynä on liian alhainen arvo matkakortilla, joka ratkeaa helposti vain lisäämällä sinne arvoa.

IC Suica-kortteja on kahdenlaisia: vihreitä “tavallisia” Suica kortteja sekä vaaleanpunainen nimenomaan turisteille suunnattu Welcome Suica -kortti. Kortit toimivat samalla periaatteella, mutta Welcome Suica on voimassa vain 28 päivää ja vihreä Suica “ikuisesti”. Welcome Suica -korttia hankittaessa ei tarvitse maksaa 500 yenin (n. 3 euroa) panttia, sillä korttia ei ole tarkoituskaan palauttaa. Tavallisesta vihreästä Suica-kortista sen sijaan maksetaan pantti, jonka saa takaisin jos kortin palauttaa. 

Psst. Itse pidin oman tavallisen Suica-korttini, ja se odottaa hyllyssä seuraavaa Japanin matkaa!



Mistä niitä matkakortteja sitten saa

Welcome Suica -kortin voi hankkia jo lentokentältä JR Eastin Travel Centeristä (Haneda ja Narita). Jos lentokentän varastot ovat loppu, voi kortin hankkia myös suuremmilta rautatieasemilta mm. Tokyo, Shibuya ja Shinjuku. Myös vihreän Suica-kortin voi ostaa näiltä asemilta JR Eastin palvelupisteeltä. Kortti kannattaa hommata suoraan asiakaspalvelijalta niin menee kerralla oikein (he lataavat siihen myös ensimmäisen haluamasi summan), mutta lisäarvon lataukset kannattaa tehdä lippuautomaatilla. 

Maailmantilanteen takia voi olla, että vihreitä Suica-kortteja ei ole saatavilla, mutta Welcome Suica -kortteja pitäisi kyllä olla (matkailijat korteissa etusijalla; paikallisille suositellaan äppiä). 

Psst! Matkakortteihin voi ladata arvoa vain käteisellä!
Psst2! Molemmilla Suica-korteilla voi maksaa myös joissain ravintoloissa tai kioskeilla.

Tokiossa kulkee myös busseja, mutta matkapahoinvoivana suosin aina raideliikennettä. Jos bussiliikenne kiinnostaa niin Tokion virallinen matkailusivusto auttaa! 

Lähteet

  1. https://www.citypopulation.de/en/world/agglomerations/


Kommentit

Suositut tekstit